Vanitas

Autoportrét,2018,71x98cm,olej na papíře View in high resolution
2020, 81x125cm,olej na papíře View in high resolution
2020, 90x125cm,olej na papíře View in high resolution
2020, 100x128cm,olej na papíře View in high resolution
Bodlák, 2018, 88x125cm, olej na papíře View in high resolution
Catharsis III, 2018, 122x86cm, olej na papíře View in high resolution
Catharsis VII, 2018, 123x96cm, olej na papíře View in high resolution
Chiaroscuro IV, 2019, 96x126cm, olej na papíře View in high resolution
Entelecheia II, 2019, 100x130, olej na papíře View in high resolution
Judita, 2017, 80x110cm, olej na papíře View in high resolution
Kytice I, 2018, 70x100cm, olej na papíře View in high resolution
Kytice II, 2018, 70x100cm, olej na papíře View in high resolution
Kytice III, 2018, 70x100cm, olej na papíře View in high resolution
Kytice, 2019, 96x127cm, olej na papíře View in high resolution
Monstrum, 2017, 70x100cm, olej na papíře View in high resolution
Pivoňky, 2019, 96x103cm, olej na papíře View in high resolution
Šeřík, 2020, 78x115cm, olej na papíře View in high resolution
Tanec kostí, 2017, 70x100cm, olej na papíře View in high resolution
Vanitas II, 2015, 69x97cm, olej na papíře View in high resolution
Vanitas XII, 2019, 86x110cm, olej na papíře View in high resolution
Yucca I, 2018, 86x122cm, olej na papíře View in high resolution
Yucca II, 2018, 86x122cm, olej na papíře View in high resolution
Zrcadlení, 2019, 95x102cm, olej na papíře View in high resolution

Marnost nad marnostmi, řekl kazatel, marnost nad marnostmi, a všecko marnost. ~ Kniha Kazatel

Vanitas – marnost, prázdnota, nicotnost – se stává zejména v  baroku oblíbeným tématem obrazů. Zátiší s lebkou, vadnoucí květiny vypovídají o pomíjivosti bytí. Akt zrození v sobě nese skutečnost zániku. Lidská existence je balancováním na oblouku vzklenutém mezi narozením a smrtí, pohybem mezi světlem a temnotou.  Dosavadní tvorbou Martina Mrkvy prochází téma plynutí a zániku jako jedna ze zásadních linek. Martin programově  rozvíjí barokní tvarosloví i témata. Formálně se pohybuje mezi figurou, zátiším a krajinou, tyto formy se ale prolínají. Zátiší vystavěná z housek a rohlíků přecházejí v krajiny, ve kterých se odehrávají rozsáhlé davové scény exodů a apokalyptických bitev.  Obraz Vanitas, který dal malé retrospektivě název, spolu s Danse macabre pocházejí ze souboru vzniklého Martinovy šestiměsíční budapešťské stáže v roce 2015. Cyklus původně nesl název Nebytosti. Během stáže měl Martin neomezený přístup do anatomického kabinetu. Zde mohl podle libosti z fragmentů sestavovat nebytosti s existencí omezenou pouze na dobu jejich zobrazení. Před necelým rokem se Martin začíná věnovat dalšímu typu zátiší vanitas – kyticím. Zde rozvíjí téma plynutí času a zániku. Rostliny odsouzené k nedlouhé existenci unášené v proudu neuchopitelného božského apeiron odkazují na pomíjivost bytí. Mezi květy se vyjevují náznaky tváří poslů z jiných světů. Organické tvary přibližují kytice postmortálním fotografickým zátiším Joela-Petera Witkina. Ono všudypřítomné poselství Memento mori nemusí být nutně čteno jako projev rezignace. Světlo nesmlouvavě probleskuje temnotou. Vědomí zániku vede k přitakání životu.

Jiří Mach, duben 2019